Drag-Racing Results

Tuff helg i Tyskland gav utökad EM-ledning

Dragracing EM är nu inne i andra halvan av säsongen med två tävlingshelger efter varandra. Detta skapar en hektisk tidtabell för teamen då deltävling 4 kördes på Hockenheim i Tyskland förra helgen och kommande helg körs på Tierp Arena i Uppland.

Inför tävlingen hade Janne Ericsson en knapp ledning på 16 poäng över Andreas Artursson med Michael Gullqvist ytterligare 11 poäng bakom i en serie där en deltävlingsvinst ger en bra bit över 100 poäng och skillnaden mellan ettan och tvåan ligger runt 20 poäng.

Janne började kvalet med att köra genom däckskak men lyckades ändå sätta en 6,016s kvaltid och en tredjeplats. Andra kvalrundan gick utan problem, sänkte kvaltiden till 5,930s men förblev kvaltrea fram till tredje kvalrundan då han klev fram som kvaletta med 5,876s med 394,87km/h.

I första rundan av elimineringen stod schweizaren Marcus Hilt på andra banan. Denne tjuvstartade innan startlamporna ens hade tänts, vilket innebar automatisk avancering till kvartsfinal för Janne som än en gång kämpade med däckskak.

I kvartsfinalen var kvalnian holländaren Michel Tooren motståndare, men fighten blev kort då Michels bil fick en rejäl sladd, gick hårt i sidled och när han fick rätsida på bilen var Janne redan i mål på 5,927s.

Semifinal och nu står det mer på spel, tabelltrean Gullqvist har precis slagit ut tvåan Artursson. Förlust här skulle troligtvis se Janne tappa EM ledningen, men Gullqvists nerver håller inte och tjuvstartar med 84 tusendelar. Janne avancerar med en tid på 5,982s.

I finalen står nu regerande Pro Modified mästaren för motståndet, kvaltvåa med endast 3-tusendelar sämre tid. Janne satsar för hårt, rödlyktar med hela 0,129s vilket sved då han avverkade banan 7-hundradelar snabbare på sin bästa tid för helgen med 5,887s och 392,94km/h.

Helgen gav fortsatt EM ledning med ett större försprång på 362p, men nu är tabelltvåan regerande mästaren Jimmy Ålund på 336p, Michael Gullqvist 306p och Andreas Artursson 298p.

Nästa deltävling är denna helg på Tierp Arena där Janne hoppas kunna stärka ledningen med den sjätte och sista deltävlingen i september på Santa Pod i England.

 



Seger och haveri i Norge

När Drag Challenge 2019 kördes på Gardermoen Raceway, norr om Oslo i Norge, fanns EM ledande Janne Ericsson i Pro Modified samt Pelle Arvidsson i ProStreet med i startfältet.

Tävlingen var den tredje deltävlingen av fyra i EDRS Nordiska serien och påverkar inte EM resultaten i ProMod. Janne kom in endast en poäng bakom dalmasen Andreas Artursson, som dock inte körde tävlingen. Det största motståndet skulle komma från flerfaldige Europamästaren Micke Gullqvist.

I första kvalrundan satte Gullqvist snabbaste kvaltiden redan i första rundan med 5,914s, men därefter blev det problem med en havererad drivaxel och slutkört för stockholmaren.

Även Janne hade problem med bakaxeln, först havererade differentialen och redan här funderade man över om man skulle byta till reserv-diffen. Skulle denna också gå sönder skulle det hägrande Europamästerskapet vara i fara. Teamet valde att köra vidare, slutade på en andra kvalplats och söndagens eliminering var upplagd.

Första rundan blev en solorunda efter att kvalsjuan Olof Andersson hade fallskärmsproblem i kvalet och kört sönder sin Cheva 57a. Janne körde en fin 5,898s/387,85kn/h, men i semifinalen dök ett orosmoln upp då allt pekade på att även den nya differentialen hade gått sönder. Haltade i mål på 11 sekunder, men gick vidare till final.

Närmare undersökning av bakaxeln visade inga problem och Janne gav allt i finalen mot Lars Järpler i sin svarta Pontiac Firebird. Ytterligare en slingrig repa utan gaslyft av Janne gav seger. Janne leder nu EDRS ProMod serien på 386 poäng före tvåan Peter Kunc på 319. EDRS mästerskapet avgörs i samband med EM på Tierp Arena 22-25 augusti.

Janne kör kommande helg den fjärde av sex EM deltävlingar i tyska Hockenheim där han leder EM-tabellen med 258 poäng före Andreas Arthursson 242p och Mikael Gullqvist 231p.

Pelle Arvidsson åkte till Norge för att gottgöra elimineringsbesvikelsen i Tierp, men körde dessvärre sönder en vevstake i kvalet där han slutade på en 15:e plats. Skadan var inte reparerbar på plats så teamet fick återvända till Västerås för att se över skadan.



Skakig avslutning av 'Totte' Carlsson

Stefan ‘Totte’ Carlsson tävlade i den andra upplagan av Mantorp Drag Revival, där teamet ställde upp med sin blå Chevrolet Camaro i ett starkt startfält med 24st Top Doorslammer bilar på den klassiska dragracing banan Mantorp Park i Östergötland.

Tävlingen började bra när Stefan satte helgens snabbaste repa i första kvalomgången på 4,1423s/280,48km/h, som gav en slutlig 8:e kvalplats i övre halvan av de 16 team som gick vidare till eliminering.

Helgen påverkades dessvärre av däckskak och mekaniska problem i automat-delen av transmissionen. Problemen fortsatte tyvärr in i elimineringen på söndag där Stefan förlorade första omgången mot Anders Edh, medan slutliga vinnaren blev kvaltrean Michael Nord från Hindås.

Tävlingen var ett icke-mästerskapstävling som inte påverkar EDRS tabellen där Stefan ligger fyra, men teamet inte kör mer i år och avstår sista deltävlingen i Kauhava, Finland.

Stefan och teamet satsar på att köra hela serien 2020 och arbetet för nästa säsong börjar så fort sista rundan kördes 2019.



StreetWeek Sweden 2019

Alla Västerås förare fullföljde hela veckan!

StreetWeek Sweden är en dragracing tävling för bilar registrerade för allmänt bruk, skattade och besiktigade, men de är mer byggda för att gå snabbt rakt fram i 201 meter mer än att vara bekväma de längre transportsträckorna man kör mellan banorna.

Tävlingen körs nämligen på fem olika banor i Sverige över fem dagar och de tävlande måste köra transportsträckorna på egen hand med tävlingsbilen utan hjälp, inga supporterbussar eller extra utrustning. Bara de som får plats i bilen får meka med den, som en Gumball 3000 fast där man tävlar på banor istället för på vägen.

I år startade veckan i Laxå, kördes sedan i Dala-Järna, Hudiksvall sedan vidare till Orsa och Lindesberg för att åter avslutas i Laxå med prisutdelning. Under veckan har förarna tävlat, reparerat allt som gått sönder, kört till check-points, mekat lite till och ibland då tid fanns även ätit och sovit lite.

2019 är nu tredje året för denna nu mycket populära och växande tävling, både bland förare och åskådare. Tävlingen är så populär att det finns en lång reservlista när dagen för start närmar sig. Två Västerås bilar fanns med bland startande då de kört tidigare år, medan ytterligare två bilar anslöt sig efter att andra lämnat återbud.

#032 Stefan Johansson

Stefan Johansson körde för tredje året med sin #32 Ford Mustang i klassen Pro Touring, även om avsikten var att köra med en nybyggd Lincoln Mk VIII, men det blev inte klar i tid så Stefan körde Mustangen en vända till. Det blev en 22:a plats i klassen med en snittid på 8,5855 sekunder från alla fem banorna. Stefan var nöjd vid avslutningen i Lindesberg och summerade veckan som “den bästa semestern man kan ha!”

#101 Gerd Eklund & #131 Nick Eklund

På platserna bredvid i depån stod mor och son Eklund som båda tävlade i Street Outlaw klassen; Gerd med sin #101 Plymouth Satellite och Nick med sin #131 Plymouth Barracuda. Gerd var sen inhoppare från reservlistan och detta var första året med på StreetWeek, men hon har kört i många år på Kjula, Tullinge, Tierp och även Lindesberg med Plymouthen som hon köpte 1996.

“Veckan har gått jätte bra, satt personbästa. Det enda som gått snett är att jag slet av en kabel och tappat en mutter” sa en mycket nöjd men trött Gerd som inte fått någon hjälp av maken Uffe då han kört husbilen och därmed inte får meka med tävlingsbilen. Gerd slutade på en 14:e plats med en snittid på 6,7758 sekunder.

Sonen Nick körde StreetWeek för tredje året och gjorde ett mycket starkt intryck på publiken. Att han slutade på 10:e plats i Street Outlaw klassen med en snittid på 6,5814s är det nog få som lagt märke till, utan snarare den häftiga bakhjulsåkningen, något man tydligt sett i tävlingens Facebook grupp där många bilder och video lagts ut på Nicks framfart.

Nick sista runda var nog en av de största bakhjulsåkningarna, dock med resultatet att han slog ner fronten i banan så hårt att oljetråget sprack. Följden var biltransport tillbaka till depån vilket innebär att tiden från den rundan ströks. När jag påpekar att man kan köra med wheelie-bars (stödhjul längst bak som förhindrar att bilen går upp för högt) får jag ett kort svar “Det är ju en gatbil!” och förstår att Nick är inte speciellt oroad över att få meka lite extra, nu är det bara fram med en svets, täta oljeläckan och sedan vidare till målgång i Laxå.

#148 Johan Johansson

Den fjärde Västerås föraren var nykomlingen Johan Johansson som körde sin Pontiac LeMans Cab tillsammans med svågern Johan Alfredsson runt StreetWeek för första gången. Johan var långt ner på reservlistan när han gjorde en testanmälan, men när hans namn fanns kvar på listan och det bara var ett halvdussin bilar före insåg de att detta var på allvar. Bilen stod redo när samtalet kom från organisatören Mats Appelgren. Det hela slutade med en 13:e plats i True Street klassen och en snittid på 7,2090.

Johan har både tävlat och byggt bilar i 20 år då han började med en Camaro i ET klasser på strippen, men detta är första året då han kört StreetWeek, men det kändes som att det säkert blir fler. Som tävlande har man förtur med anmälningen till nästa års runda och troligtvis får vi se de båda Johan med deras LeMans med big-block Pontiac V8 på 462ci (ca. 7,6 liter) med förgasare.

Resultat från Street Week 2019



Nitro Nationals, Finland 2-5 juli 2019

Det tredje deltävlingen i FIA Europeiska mästerskapen i Pro Modified som kördes på den nyöppnade banan i Kauhava i Finland, blev en tyngre affär för EM ledande Jan Ericsson.

Jan Ericsson - Pro Modified

I första kvalrundan havererade kompressordrivningen vilket innebar att dag ett blev det bara skruva i depån. Ut igen på lördagen, men problem med ojämnt fäste på banan och växellådsras innebar att Janne kvalade på en 10:e plats på en 6,907s.

Fortsatt hårt arbete långt in på de sena timmarna gav dock resultat och i första elimineringen körde Janne en lite mer respektabel 6,174s på det mycket ojämna banan där många Pro Mod bilar gick upp i rök där banan övergick från betong till asfalt. Banan är helt ny och det tar tid att få ett bra underlag för de kraftfullare klasserna.

I andra elimineringsrundan gick det inte riktigt som tänkt, en reaktionstid på 0.179s och en ET på 6.233s räckte inte mot Peter Kunc från Hässelby, som dessutom gick vidare och vann tävlingen. Detta i sig var bra för Janne eftersom Kunc inte är en av konkurrenterna, och han ligger kvar i toppen av EM tabellen, nu med 16 poängs ledning över Andreas Artursson från Fors.

Janne och hans team jobbar nu intensivt för att få ihop bilen till nästa deltävlingar, först i Hockenheim, Tyskland och sedan helgen efter i Tierp i mitten av augusti. Det är en hel del som gått sönder och att få in fler hjälpsamma samarbetspartners och sponsorer i detta skede vore inte fel, säger Janne när vi summerar helgen och nästa steg i fighten om ett EM guld.

 



Top Doorslammer "Northern Swing 2019"

Succé för Stefan 'Totte' Carlsson i TopDoorslammer; SM Guld i Sundsvall och en andraplats i Piteå.

Stefan Carlsson - Top Doorslammer

När Stefan 'Totte' Carlsson drog ut på den så kallade Norrlandsturnén, eller 'Northern Swing' som TopDoorlammer tävlingarna i Sundsvall och Piteå kallas, kunde han inte hoppats på mycket bättre resultat. Ett SM-guld från Sundsvall och final i Piteå.

På "Mid Sweden Nats" i Sundsvall kvalade Stefan in på en förstaplats med 4,1066s/301km/h i vad som var det första svenska mästerskapet körd över en enda avgörande tävling. Då det bara var sju bilar i en 8-stege, fick Stefan en bye-run, kvalettan kör mot kvalåttan som nu saknades.

När kvartsfinalerna var körda och fyra team klara för semifinalerna, kom regnet och tävlingen avbröts. Stefan korades som svensk mästare då han var kvaletta med bästa och näst bästa kvaltid (lägst ET) samt snabbast sluthastighet.

Resan bar sedan iväg upp till Piteå och 'Midnight Sun' tävlingen helgen efter. Där blev det däremot en tyngre start med problem med bilen, men desto bättre eliminering. Stefan berättar;

"Vi hade mycket problem under kvalet, både med trasig växellåda och krånglande elektronik, så vi låg tyvärr 7:a efter sista kvalrundan. Men till elimineringen hade vi löst problemen och vi vann kvartsfinal o semifinal med tävlingens snabbaste tid och högsta slutfart. 4,13s/297km/h. I finalen mot Anders Edh laddade vi på lite mer effekt, men det blev lite för mycket. Jag var snabbast iväg i starten, men ca. 20 meter ut tappade jag fästet och sladdade bort mig. Men en 2:a plats är jag trots allt nöjd med."

Stefan har nu siktet på Mantorp Drag Revival 2019 sista helgen i juli där det i skrivande stund är 23 anmälda TopDoorslammer team.



Tierp Internationals 6-9 juni 2019

I helgen kördes EM i dragracing på Tierp Arena med framgångar för lokala förare, både på två och fyra hjul.

Jan Ericsson från Västerås, tävlande i Pro Modified bil kvalade på en stark andraplats och vann finalen med sin snabbaste tid för helgen.

Kalle Lyrén från Surahammar, 2016 år Nordiska Mästare i ProStock Bike, varvade Europa rekord i både tid och hastighet i sina rundor genom helgen. Kvalade på första plats och vann finalen.

Pelle Arvidsson från Västerås körde in som kvaletta med en perfekt kvaltid med en 10,000-dels sekunds marginal, men missade i elimineringen.

Artiklarna finns även att läsa på Västerås Tidning

Jan Ericsson - Pro Modified

Jan Ericsson från Västerås körde andra omgången i FIA europeiska mästerskapet i Pro Modified, en bilklass där tävlande kör rörrams-chassin med kolfiber-karosser och val av tre olika motortyper; turbo-, kompressor- eller lustgas-matade V8 motorer med upp till 4000 hästkrafter.

Första omgången av mästerskapet kördes på Santa Pod i England, där Jan kvalade in på en andraplats, men fick bryta semifinalen mot 7-faldige ProMod europeiska mästaren Micke Gullqvist efter att Jan fått tändstifts problem.

I första kvalomgången på fredagen kvalade Jan in på en tredje plats vilket han var nöjd med, men i andra blev det fel på tidtagningen så Jan och Mats Eriksson från Mockfjärd blev utan tidkort. Kvalrundorna fortsatte problematiska med växellåds-problem där teamet fick riva lådan mellan rundorna.

I femte och sista kvalomgången fungerade bilen desto bättre och Jan körde 5,8693s och slutade åter igen som kvaltvåa.

I söndagens första eliminering vann Jan enkelt över Marcus Perman (kval 17) som klivit som reserv då Rolf Simonsson utgått, 5,88s mot 6,36s.

Andra omgången var motståndaren Roger Johansson tvungen att kapa marginalerna, men gick lite för långt och rödlyktade sin Mustang (körde innan grönt) och Jan gick vidare på med en sämre tid på 6,16s.

Semifinalen bjöd på tuffare motstånd då Mats Eriksson som körde final i England i första deltävlingen. Jan hade snabbare reaktionstid på granen, men Mats hade en snabbare tid till första fotocellen vid 60-fot. Dock fick Mats problem halvvägs ut och Jan gick till final med en tid på 5,8457s.

I finalen stod holländaren David Vegter som kvalade in som fyra på andra banan. Vegter reagerade snabbare 0,04 mot Jans 0,12, men Jan var snabbare vid 60 fot. Vegter fick rejält däckskak halvvägs, då drog Jan Ericsson ifrån och vann finalen. Han leder nu EM med 26 poäng före Micke Gullqvist på 175 poäng. Fyra tävlingar återstår med Finland näst på tur. Nästa tävling på Tierp Arena är den 23-25 augusti.


Kalle Lyrén - ProStock Bike

Tierp International 2019 var menat som lite av ett test för Kalle Lyrén som blev Nordisk mästare 2016 i klassen ProStock Bike. De senaste två åren har medfört blandade framgångar för Kalle, både snabba rundor, men även en krasch 2017. Mycket jobb har gjort att Kalle tar en tävling i taget och kör det han hinner med, något sikte på att återta mästerskapet är inte aktuellt i år.

Torsdagen började med ett test på den Kawasaki SuperComp Bike Kalle köpte förra säsongen. Klassen SuperComp Bike har en 8,50 sekunders index, d.v.s. minimum tid från start till mål. Snabbare än det blir man diskvalificerad. Kalle kvalade in på en tolfteplats men valde att inte köra mer i den klassen utan fokusera på ProStock Bike resten av helgen.

Däremot när Kalle satte sig på cykeln och körde 7,0404 och 309,81 km/h i första rundan satte han nytt europeiskt rekord i hastighet direkt. I dragracing måste dock rekord backas upp av en till runda inom en viss procent, något som Kalle gjorde direkt då han körde 7,0455 och 309,28 km/h i andra kvalrundan. Kalles största konkurrent Fredrik Fredlund från Åland körde 311,24 km/h på Tierp i en tidigare tävling, men det var en Nordisk mästerskapstävling och räknas inte som europeiskt rekord.

Kalle fortsatte att höja ribban i tredje kvalrundan, körde 311,60 km/h på en snabbare tid 7,0222s och körde därmed den snabbaste hastigheten i ProStock Bike i Europa. Under tiden passade Fredrik Fredlund på att köra en snabbare tid med 7,0141s och övertog platsen som kvaletta.

Omgången efter satte Kalle ett nytt europeiskt ET rekord på 6,9775s, vilket han varvade med att höja hastighetsrekordet till 311,78 km/h i 5:e och sista kvalrundan. Kalle har redan det nordiska rekordet på 6,954s från 2018.

I söndagens första eliminerings-runda körde Kalle själv i en s.k. bye-run då motståndaren Kenneth Holmberg från Norrtälje fått problem med växellådan under lördagens kval. Han fortsatte att sätta rekord genom att sänka europeiska ET rekordet till 6,9695 sekunder. Fredlund vann sin semifinal mot fransmannen Bertrand Maurice som hade problem med sin cykel.

Finalen var upplagd för spänning men motståndet försvann då Fredlund driftade mot mittlinjen och var tvungen att slå av halvvägs utmed banan.

Vilka tävlingar Kalle kör i år är osäkert, men hans fokus och körskicklighet tillsammans med teamets känsla för att bygga en snabb cykel gör att konkurrenterna i de tävlingarna han kör får ett mycket tufft motstånd.


Pelle Arvidsson - Pro Street

Pelle Arvidsson från Västerås som kör en Dodge Dart i ProStreet klassen inledde kvalomgångarna lite skakigt. Han hamnade på tolfte plats efter första kvalomgången, nia efter andra med 7,7009 s, körde sedan under break-out tiden på 7,60 sekunder med 0,0021s i fjärde, men i femte kvalomgången körde han så nära en perfekt tid för klassen ProStreet. Pelle körde 402 meter på 7,6001 sekunder och gick in på ohotad första plats.

Några motståndare kvalade in bara några få 10,000-delars sekund bakom, men Pelles kvaletta var i praktiken ohotad.

I första elimineringsomgången mötte Pelle dansken Preben Bærntzen som kvalat in på 16:e och sista plats i sin ’41 Willys. Detta borde ha varit en lätt munsbit för Pelle, men Preben hade både en snabbare reaktionstid på 0,06s mot Pelles 0,10 och än viktigare, han körde närmare klassens gränstid på 7,60s med sin 7,640s mot Pelles 7,668s. Pelles helg var därmed slut redan i första omgången.

ProStreet dragracing är en klass för bilar där man kör 402 meter, en quarter-mile (en kvarts engelsk mile är 1,6 km), med en ET så nära som möjligt 7,60 sekunder som möjligt. ET betyder elapsed-time, tiden från det att bilen börjar rulla tills att man korsar mållinjen. Kör man under 7,60s blir man diskvalificerad.

I kvalomgångarna är det endast tiden från start då bilen börjar rulla till målgång som räknas, men i elimineringen som körs i en utslagsstege, så adderar man reaktionstiden med tiden för racet. Detta gör att en snabb reaktionstid kan vara avgörande även om man inte kör den snabbaste tiden över 7,6000 sekunder.

Upplägget i denna klass gör att det är mer ekonomiskt då det är bilkännedom och förarskicklighet som avgör mer än hur mycket pengar man kan investera. Detta gör även det intressant för åskådarna att se teamens skicklighet att ställa in bilen och föraren att bedöma sin egen körning.

 

This website was built using N.nu - try it yourself for free.